moderne systemer transformerer campingbransjen
Smart digitalisering gir bedre kundeopplevelser og besparelser
Er campingplassen din klar for den digitale fremtiden?
I dagens stadig mer digitaliserte samfunn forventer gjestene at de kan bestille sine campingopplevelser like enkelt som de bestiller flyreiser eller hotellrom. Å tilby gode digitale løsninger som fungerer sømløst kan gjøre en stor forskjell for både deg som driver campingplass og for gjestenes opplevelse.
La oss se nærmere på hvorfor digitalisering er en nødvendighet for campingplasser, hva det innebærer, og hvordan det kan spare deg både tid og penger – samtidig som det øker tilfredsheten blant gjestene.
Gjestene krever digital kundereise!
Samfunnet digitaliseres, og campingbransjen må følge med i utviklingen. Selv om mange fortsatt liker den «gode gamle» drop-in-opplevelsen, ser vi en tydelig trend hvor flere gjester ønsker å sikre seg plass i forkant via digitale løsninger. Fra 2022 til 2024 har andelen online bookinger på Utflukts fire egne campingplasser økt fra 0 % til hele 49 %.
Eksempel fra Utflukts egne plasser:
Larkollen Camping, som har 50 populære enheter, har sett størst vekst, med 77 % online bookingandel. Drammen Camping, som ofte brukes av gjennomreisende, har hatt en økning fra 19 % til 32 %. Denne veksten viser tydelig at digital booking blir stadig viktigere, selv på plasser med forskjellig besøksmønster. Gjestene vet at det lønner seg å bestille på forhånd og forventningen til en digital kundereise som muliggjør dette er helt sentralt.
Det koster litt å digitalisere, men gevinstene er store
Noen aktører hevder at de kan håndtere bookingsystemet ditt gratis, men et godt online bookingsystem er aldri kostnadsfritt. OTA-er (Online Travel Agencies) som Booking.com og Campio tilbyr løsninger uten oppstartskostnader, men tar en transaksjonsavgift på 8–15 %. OTA-er kan være nyttige, men det er viktig at du beholder kontrollen over egne inntekter.
Med BookVisit kan du koble til eksterne kanaler som Booking.com og styre når og til hvilken pris enheter tilbys. Husk at ikke alle OTA-er integreres med andre systemer – og uten integrasjon, må du oppdatere kalenderen manuelt for å unngå dobbeltbookinger, noe som kan bli både krevende og dyrt.
Riktig bruk av OTA’er
Vi har tro på riktig bruk at OTA’er (f. eks. Booking .com). Det er klokt å bruke OTA’ene for skape synlighet. Poenget er at du ikke bør legge ut all kapasitet, til enhver tid, eller til enhver pris.
KOSTNADSEKSEMPEL:
Dersom du selger for kr 100.000 på Booking .com vil du måtte betale cirka kr 15.000. Dersom du omsetter samme beløp gjennom din egen egen nettside med BookVisit, vil kostnaden være cirka kr 4.000. Kostnadsforskjellen utgjør svimlende 225% og er en god indikasjon på at det lønner seg å eie sin egen bookingkanal.
Tidsbesparelse gjennom digitale systemer
Gjennom analyse av over 12.000 ordre har vi funnet at rundt 14 % av bestillingene enten endres (5 %) eller kanselleres (9 %). Når gjestene og systemet selv håndterer disse endringene, sparer det deg for tid. I gjennomsnitt frigjøres 7,7 minutter per ordre som flyttes fra manuell til online booking.
SJEKK SELV HVOR MANGE TIMER DU KAN SPARE
Tidsbesparelse
Kalkulator
Legg inn antall bestillinger du har årlig for å se estimert tidsbesparelse ved bruk av BookVisit online booking
Tips for å øke inntektene:
Ved å implementere forhåndsbetaling på online bookinger kan du sikre deg en jevnere inntektsstrøm gjennom året. Dette er spesielt nyttig for campingplasser som holder stengt deler av året, da systemet kan generere inntekter selv når campingplassen er stengt.
Tidsbesparelse gjennom digitale systemer
Gjennom analyse av over 12.000 ordre har vi funnet at rundt 14 % av bestillingene enten endres (5 %) eller kanselleres (9 %). Når gjestene og systemet selv håndterer disse endringene, sparer det deg for tid. I gjennomsnitt frigjøres 7,7 minutter per ordre som flyttes fra manuell til online booking.
Tidsbesparelse
Kalkulator
Legg inn antall bestillinger du har årlig for å se estimert tidsbesparelse ved bruk av BookVisit online booking
Tips for å øke inntektene:
Ved å implementere forhåndsbetaling på online bookinger kan du sikre deg en jevnere inntektsstrøm gjennom året. Dette er spesielt nyttig for campingplasser som holder stengt deler av året, da systemet kan generere inntekter selv når campingplassen er stengt.
Er campingplassen din klar for neste steg?
Bli digital i dag!
Er campingplassen din klar for den digitale fremtiden? Ved å ta i bruk moderne digitale løsninger kan du spare tid, øke inntektene og gi gjestene en bedre opplevelse. Ikke vent med å ta kontroll over din egen bookingkanal – start i dag med å se hvordan systemene våre kan hjelpe deg!